Cheetahbroertjes en een jakhals

13 augustus 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Zo, weer een ronde Conservation gehad. Of ik het overleefd heb zonder tekenkoorts blijkt pas over 5 dagen. Maar in elk geval ben ik, na een uur te hebben wakker gelegen en half in slaap te zijn gedommeld met nachtmerrietjes over teken, maar uit mijn bed gegaan voor de wekker, om 5.50 uur. En ik heb weer flink mijn best gedaan; van top tot teen ingesmeerd met anti-tekenmiddel-Deet-insectenspul, shirt in broek, sokken om broek, pet op, zelfs achter de oren en aan de haarrand tekenspul.... Dat bedenk ik me dan zo maar, of het echt zo is weet ik niet. Je weet vast wel dat er in Zweden en Finland zo ontzettend veel muggen zijn. Die stinkers, die prikken je om je antimuggenspul heen, dus langs de haarrand en in je oorschelp. Vandaar dat ik dan besluit die gebieden ook maar in te smeren met antitekenspul.

We hebben weer goed staan ruimen daar. We ruimen daar de niet-inheemse bomen en struiken op, die gooien we op een grote, platte aanhanger en dat wordt verbrand. In dat gebied waar we deze en vorige week hebben staan ruimen, is de leeuwenboma. Een grote, afgesloten leeuwenveld. Dat is er, omdat er zoals je misschien wel hebt gelezen, een nieuwe leeuw is gearriveerd hier vorige week dinsdag. De leeuw was erg over zijn toeren door de reis en ook door zijn vorige verblijf, waar hij de hele dag alleen in de volle zon kon zijn en geen bomen of iets had om onder te schuilen. Om zich te kunnen verstoppen. Ook gras was er daar niet. Nou zit die leeuw dus sinds een week op Thanda, in een kleinere boma. Daar mag hij wennen en weer wat ontspannen. Daar is genoeg gras en bomen. Na een tijdje mag hij naar de boma waar wij vanmorgen waren. Ze drijven de South Pride ( dat wil dus zeggen de leeuwengroep die in het zuiden van het terrein van Thanda woont, allemaal meiden en jonkies) in de aangelegen boma en zo kunnen ze enkele maanden op het gemak kennis maken.
Er is op Thanda ook nog een North Pride, ook allemaal meiden en jonkies. Tot nu toe is er één leeuwenmannetje, daarvan heb ik ook al eens een foto geplaatst. Hij is de baas van alle dames en plant zich dus via alle dames voort. Hij reist op en neer tussen de North Pride en de South Pride. De nieuwe leeuw is dus naar Thanda gehaald om de genenpoule groter te maken. Ze hopen dat de nieuwe leeuw de South Pride gaat leiden en dat de andere leeuw maar bij de North Pride blijft.
De leeuwin die wij gister zagen is van de South Pride; dat was Savannah. Met de S van South Pride. De dames van de North Pride heten allemaal met een N. Dat is om het makkelijk te houden. Het identificeren is wat moeilijker bij leeuwinnen; dat gaat via het patroon van de snorharen! Dan moet je dus echt goed kijken. Deze week zagen we vrij snel dat het Savannah was omdat zij twee welpen heeft van 9 á 10 maanden, een leeuwtje en een leeuwinnetje. Dan hoef je niet meer naar snorharen te kijken, dan weet je het zo.

Afijn, Conservation zit er weer op voor een paar dagen.
Maar douchen en haren wassen kon ik nog niet direct, hoe zeer ik ook eventuele teekachtigen met grote snelheid van mijn lijf wilde wassen.

Eerst zijn we met een truck op pad gegaan om zwerfafval te rapen. Helaas is het heel gewoon om als je een blikje leeg hebt, het gewoon uit het raam te gooien als je over de weg langs Thanda rijdt. (Dus niet in het reservaat maar er langs.) In paren hebben we een uur afval geraapt. Ik was weer een team met good old Bruce. We hadden een vuilniszak vol, en zo ook de anderen! Weer goede dingen gedaan voor de natuur.

En uit dank van de natuur liepen daar langs het hek ineens de twee cheetah-broertjes! Jeeeej! Die heb ik dus ook gezien! Wat een prachtige dieren! Heel elegant, mooooooie vacht!

Na het zwerfafval rapen was het dan eindelijk wèl tijd om te douchen en haren te wassen. Maar het was wel wat druk bij onze cabin, er stond van alles voor de deur!
Wildebeesten, wrattenzwijnen (inclusief wrattenzwijnenpuppy), zebra en een eind verderop nog een giraffe. Hop, recht voor de deur!

Tijd voor wat wetenswaardigheden.
Hyena's.
Wie weet er dingen over hyena's? Ik nu wel. In tegenstelling tot wat je zou denken, is de hyena geen familie van de hond. Het is familie van de aap! Een groep hyena's leeft zo met zijn vijftienen samen ofzo. Een dominant vrouwtje staat aan het hoofd van de clan. Vrouwtjeshyena's zijn ook een stuk groter dan mannetjes. Mannetjes staan helemaal onderaan in de rangorde, zelfs kleine hyenameisjes staan hoger in rangorde dan mannetje. Ze erven de status van hun moeder. Worden er twee meisjes geboren, dan overleeft er maar één; de sterkste. De andere wordt opgegeten. Een jongetje màg overleven, daar gaat het meisje niet eens de strijd mee aan, die zijn toch te laag in de rangorde. Veel mannetjes proberen zich bij andere groepen aan te sluiten. Ze doet heel erg hun best voor de vrouwtjes, want dan mogen ze misschien wel paren. Mannetjes van buiten de groep die zich aan willen sluiten zijn echt het aller-, allerlaagst in rangorde.
Vrouwtjes zijn dus de baas in de groep. Ze zijn erg androgyn. Ze hebben zelfs een pseudo-penis. Dat is (helaas) niet alleen voor de show en om stoer te doen of heel dominant te doen. Die pseudo-penis is ook het geboortekanaal! Mannen... Stel je voor.... Iiieeeeew! Dat moet zeer doen! Vandaar dat het ook vaak zo is dat de eerste welpjes dood geboren worden. Dat geboortekanaal is zo nauw.... Bijzondere dieren. Ik heb ze nog niet gezien hier. Ze zitten er wel.

Oh, komende donderdagochtend ga ik trouwens na Conservation op stap met Amanda, de projectmanager, de vrouw aan wie ik de envelop met geld heb overhandigd. Ze gaat me meenemen in de auto om te laten zien waar en hoe het donatiegeld zal worden besteed.

Vanavond tijdens de gamedrive zat ik voor de verandering eens op de leeuwentruck. Meestal op de olifantentruck, omdat dat het project is waar ik vrijwillig. Maar ik had gevraagd of ik eens op de leeuwentruck mocht, en dat mocht natuurlijk.

Nou, leeuwen heb ik niet gezien deze keer, maar wel olifanten (haha, en de olifantentruck niet, ook toevallig) en....
De cheetahbroers! Oh, wat zijn ze toch prachtig! Ze hadden hun buikje vol en lagen lekker te luieren. Trokken zich dus ook niks aan van onze truck. Ze zijn wel de snelste dieren ter wereld! In enkele seconden zitten ze op topsnelheid.

Verder heb ik vanavond voor het eerst een jakhals gezien. Mooi hoor! Ik dacht zelf dat ze zo groot zouden zijn als Ylva ofzo, maar ze zijn echt veel kleiner. Maar een cm of 25 schofthoofte denk ik. Ze zijn verder wel heel hondachtig. Er zijn mensen die beweren dat onze huishond afstamt van de jakhals, zoals wij allemaal in Afrika zijn 'ontstaan'. Zou kunnen. En de wolf dan, hoor ik je denken. Honden zoals husky's zouden van de wolf afstammen. Ik zeg niet dat het ene waar is of het andere, ik ben immers geen wetenschapper, maar ik vond het grappig om te horen dat dat een van de ideeën is.
Een jakhals leeft vaak in koppels, deze van vanavond was alleen. Cela dacht dat de jakhals op zoek zou zijn naar een leuk vriendinnetje hier. Een jakhals eet insecten, vogels, ratachtigen en zelfs kleine antilopesoorten.

Grappig om te zien hoe het hier een microwereld is, waarin iedereen zijn vooroordeel bevestigt.
Wie maken het meeste herrie en hebben het meeste bravour?
Juist, de Amerikanen.
Wie zijn de grootste charmeurs en opportunisten?
Juist, de Italianen.
Wie nemen de gemeenschappelijke mand met muffins mee naar 'hun tafel' en sluiten al aan in de rij voor het eten voordat de bel van start het buffet is gegaan?
Juist, de Duitsers.
Wie zijn lekker rustig, bescheiden en stil?
Juist, de Belgen.
Wie maakt er veel kabaal na de eerste borrel?
Juist, de Britten.
Ik vraag me af wat ik voor stereotieps doe ;-)

Nou, mam, ik heb alwéér een fles rosé leeg.... Morgen weer 'the usual' bestellen bij Douglas & Heather aan de bar. De debatavond van vanavond ga ik weer niet bijwonen. Interessant, want het gaat over neushoornstropen, maar nee... Genoeg gedebatteerd. Liever een blogje schrijven, wat foto's uploaden en naar bed.

1. Mam:
    13 augustus 2013
    Hoi, wat een mooi en leerzaam verslag weer van vandaag. Is weer genieten. En wat zie je ontzettend veel wild, zeg. Zo recht voor de cabin is misschien wat minder, maar wel speciaal. Fijne avond nog, slaap lekker en eerst proost natuurlijk. Ik doe met je mee!
  2. Leonie Horvers:
    14 augustus 2013
    Zo Nathalie je ziet zo nog het een en ander beest voor je deur. dat is natuurlijk wel spannend.Maar voorzichtig voor die teken dat is niet zo mooi. Geniet er van de laatste dagen.groetjes Leonie en Ad
  3. Ome keesje:
    15 augustus 2013
    Als wij mannen een paar vrouwen te veel hebben zijn we slechte doezen!
    Je hebt alweer genoeg gezien voor een dag. Het zit er bijna op.
  4. Francis:
    15 augustus 2013
    Sjoe, oulike dag. Toe leer ek ook weer 'n paar dinge...
    Geniet jou laaste paar dae, sien jou Sondag. :)
    Cheers!!