De donatie-envelop

5 augustus 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Op zondag heeft Jacqui me afgezet op het vliegveld. En toen begon ik het toch best wel spannend te vinden. African Impact zoeken, de kennismaking. Het was een mengeling van vertrekkende mensen en mensen die dus, samen met mij, die dag zouden beginnen. Vanaf het vliegveld is het drie uur rijden naar Thanda. Zitten we in de Zuid-Afrikaanse winter, het droge seizoen dus, begint het verdorie te regenen onderweg! Na aankomst nog steeds, dus het zag er op het eerste gezicht een beetje triest uit.
We troffen een nog katerige (afscheidsfeestje avond ervoor) en zeer luie groep aan. Hingen wat op de bank, keken wat film.
Wat korte uitleg hier en daar; loop niet alleen, groene ogen in het licht van de zaklamp is okee (impala's of nyala's ofzo), maar zie je groene ogen, dan is dat een leeuw. Maak je eerst groot en schreeuw, gaat hij niet weg, dan blijf je hem aankijken en loop je langzaam achteruit weg. Nooit rennen, want dan denkt ie dat je een prooi bent.
Er is hier een lodge, het hoofdgebouw; keuken, woonkamer, eetkamer, bar, planningborden, researchkantoren etc. Er omheen staan een stuk of 40 huisjes zoals de mijne. Mijn huisgenote is Rachel, ze is Brits en komt voor het community project. Dat houdt in dat zij elke dag met haar coördinator naar de omringende gehuchtjes gaat om de kinderen les te geven, de mensen te helpen groentetuinen te maken, en vooral ook de mensen te ontwikkelen op anti-stropersgebied. Hier bij Thanda hebben ze ontdekt dat helaas wat mensen uit de omringende dorpen zijn ingezet om de neushoorns te stropen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, zij kunnen geld verdienen dus dat doen ze. Maar het is dus een enorm grote taak van African Impact en Thanda om op goede voet te komen met de omgeving en deze mensen ervan bewust te maken dat de mythes over hoorn niet waar zijn (een of andere Afrikaanse pief had beweerd dat het hem van kanker had genezen) en dat het juist heel hard nodig is deze dieren te sparen en koesteren.

Onze projectcoördinator, Amanda, heeft wat voorlichting gegeven aan de newbees. Enge dingen, over tekenbeten en tekenkoorts... Ik ben bang dat ik er vannacht over droom. Maar ook over wat Africa Impact precies doet. Thanda is nog jong, het is pas een paar jaar geleden gekocht door een rijke Zweed. Over het algemeen zijn de lodge, de villa's en de luxueuze tenten (à minimaal 500 euro per nacht) alleen maar bezet door echte rijke mensen. Vanmiddag zagen we een gamedrive-auto vol rijke mensen, zeer herkenbaar dat tuig! Heel wat Jaap-Florissen zal ik maar zeggen! Inmiddels heeft de rijke Zweed het aangelegen King's Land ook gekocht en bestaat Thanda nu uit 14.000 hectare.
Vreemde bomen worden gekapt, zij ondermijnen de originele bebossing (net als in de Duinen, Cars) en de dieren hebben daar ook last van, want de bomen die zij eten verdwijnen dan. Dinsdag wordt er een nieuwe leeuw gebracht, hij komt hier de genenpoule versterken.

Aan Amanda vertelde ik over mijn donatie-enveloppe. Zij is de persoon die dat in ontvangst neemt. Zo lief, ze moest huilen om het enorme bedrag, ze zei daar kunnen we zóóóveel mee doen! Dus mensen, voel je bedankt!!

Nicky gaf ons gamedrive-les. Wat onderzoeken we? Wat zien we? Hoe herkennen we ze? Wie is wie? Wat schrijven we op en hoe verwerken we onze data?

En dan... Eindelijk... De gamedrive! Met een superslimme ranger voorop, een Zulu met een klik-naam die echt alles zag en wist, zijn we enkele uren op pad geweest. De score van de eerste dag: een hoop prachtige gekleurde vogels, zoals bijeneter, hoepoe en kingfisher. Impala's, nyala's en kudu's, dus dat zijn allemaal hertensoortjes zeg maar. Een hele grote groep buffels, met oudjes, jonkies en zelfs een dame die op het punt van bevallen stond. Maar volgens de ranger kon het nog wel een dag duren. Witte neushoorns. Wrattenzwijnen. Gnoes (wildebeesten). Het was te gek! En het werd zelfs ook heel gezellig, je leert elkaar zo al wat kennen.

Na het heerlijke eten werd er nog wat afgesproken over de werkzaamheden van deze week.  We hebben zondag allemaal een communityday. Er is een soort van feest met de gehuchtjes, we zijn allemaal gewenst daar, ik heb me opgegeven om te kleuren met de kiendjes. Aan het eind van deze bijeenkomst heb ik onder luid applaus de envelop overhandigd aan een hele blije Amanda.

Morgen weer vroeg op! Om half acht vreemde bomen en struiken verwijderen. Oh shit. Als ik maar slaap tussen de tekenziektenachtmerries door.... Brrrr....

1. Mam:
    5 augustus 2013
    Ben ik weer. Het klinkt allemaal bere-interessant (zonder beren dan!). Wat zal dit een fantastische ervaring zijn voor je. Ik ben trots op je. Niet dromen van enge dingen, teken zitten hier ook toch? Lekker genieten en liefs.
  2. Tamara (Koppelaar):
    5 augustus 2013
    Wat ontzettend leuk om te lezen Nathalie! Je doet weer een waanzinnige ervaring op :D Genieten! En geen nare dromen over beestjes.. Teken hebben we hier inderdaad ook ;-) Heel veel plezier nog!
  3. Renz:
    5 augustus 2013
    Hoi Nathalie....wat een belevenis door jou verslag ben ik er een beetje bij want wat lijkt het mij gaaf om dit mee te maken.
    Geniet er met volle teugen van want bijzonder is het.
  4. Adriënne:
    5 augustus 2013
    Lieve Nathalie, wat leuk om je eerste verslag te lezen. Wat een bijzondere tijd ga jij beleven. Geniet met volle teugen van alles wat op je pad komt. X a3n & Monique
  5. Jacqui:
    6 augustus 2013
    So, 'n besige eerste dag dan en al veel gesien. Hoop jy het geen nagmerries van rooi oë en "tekenziektes" gehad nie! Geniet maar verder. Liefies
  6. Ad horvers:
    6 augustus 2013
    Het gaat beslist een prachtige ervaring worden! (op de tekenbeesten na - die bijna al zo groot lijken als een olifant.) De donatiegelden worden goed besteed! Er kan een hoop goed mee worden gedaan. Geniet van je bijzondere vakantie. Veel groetjes en lies van Ad en Leonie.
  7. Anke:
    6 augustus 2013
    Klinkt helemaal geweldig!!!!! Liefs!
  8. Francis:
    Klink als so opwindend!
    Die nagmerries was hopelik nie te erg nie.
    Lekker bome & struike kap, pasop vir die goggas, haha
    xxxx
  9. Marisca:
    7 augustus 2013
    Hoi Nathalie, de schrijfster Karen Blixen schreef jaren geleden als openingszin in haar boek "Out of Africa" ....I once had a farm in Africa....Nu lees ik jouw afrikaanse pennenvruchten met veel plezier.....Ik voel een boek aankomen, joh....liefs, Marisca vanuit een rainy Holland ( voor het eerst deze vakantie) xxxx