De hele kudde!

8 augustus 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Ik had een hele mooie foto gemaakt bij de crèche gisteren. Een meisje met een lappenpop in een draagdoek op haar rug gebonden, zóóó mooi! En wat heb ik gedaan, stomme doos, per ongeluk gedelete! Grrr.... Maarja, ik realiseerde me, het gaat niet om de mooiste foto's meebrengen, het gaat om de herinnering en de ervaring en die pakken ze me niet meer af!

Vanmorgen ging de wekker weer om 5.10 uur. Sjeezus, wat een tijd! Op gamedrive zagen we van alles; olifanten, zebra's, giraffen, noem maar op. Die Cela ziet ook alles. Cela is deze week onze chauffeur op de gamedrives. Tenminste, op de Elephant & Rhino-truck. Dan heb je ook nog de fotografie-truck en de Lion-truck. Cela is een held. Met een moeilijke naam. Je zegt eerst een 't', dus een geërgerde 't' en daar direct achteraan zeg je 'ela'. Dus 't'ela. Ja, oefenen maar!

Na de ochtend-gamedrive hebben we ons vermaakt met het inpakken van cadeautjes. Echt kleinigheidjes, dus een kladblokje met twee pennen en een potlood of een armbandje en een ketting, kleine dingetjes die de kinderen op community day uit de grabbelton mogen halen. In korte tijd waren we een gesmeerd team met zijn allen. De ene tellen, de andere plakband klaarhangen, de anderen inpakken en zoef... 200 cadeautjes ingepakt.
De community day is niet in hetzelfde dorp als waar African Impact al betrokken is bij crèches. Het is met opzet een ander dorp om zo kennis te maken met de mensen, in de hoop dat ze die ook kunnen betrekken bij de bescherming van de dieren.

En ik betrap mezelf er net op dat ik de bovenstaande zin heb opgeschreven in we-vorm. :-) Dat is een teken dat ik gewend raak, denk ik ;-)
Ik ben wel een bofkont. Ik geniet echt ontzettend. Heb het mega naar mijn zin. Wat een ervaring. En wat een goed idee om dit met vrijwilligerswerk te doen! Ik maak kennis met de 'echte mensen', niet alleen met hotelpersoneel en de dame bij de benzinepomp ofzo! Superidee om dit te doen! Ik denk dan ook dat ik dit nog wel vaker zal doen, liefst in een ander Afrikaans land want dan kom ik nog eens ergens. Aanrader voor iedereen, echt waar!

Omdat morgen Women's Day is, een nationale feestdag zeg maar, en morgen alles dicht is, is het hier lang weekend. Iets meer dan de helft van de mensen hier is vanmiddag vertrokken naar St. Lucia, om daar in een sjiek hotel te zitten en allerlei dingen te doen, paardrijden, walvissafari en noem maar op. Het gedeelte dat hier nog is, is vanavond op gamedrive geweest. Dat zit lekker ruim!

En een super-gamedrive dat we hadden! Zó uniek!! We hebben ALLE olifanten van Thanda vanavond gezien!! Alle 22!! Zó bijzonder! Een groep van 3 mannetjes, daarna een groep van 18, bestaande uit moeders, jonkies en pubers en tot slot een eindje verderop het alphamannetje. Te gek!
En alsof dat nog niet genoeg was, kwamen we ook nog een witte neushoorn tegen die wel heel lang hebben mogen volgen. Mooi hoe hij naast een giraffe bij de drinkplaats stond. Hallo Afrika!
Natuurlijk ook nyala's en ook nog een vervet-aapje. (Laatst nog een baviaan! Vergeten te zeggen.)
Maar die hele, complete kudde olifanten was toch wel te gek!

Morgen gaan veel van de overgebleven mensen hier op culturele excursie naar Hluhluwe. Niet het wildreservaat, maar de omgeving. Een van de chauffeurs, Chris, is Zulu en gaat ons rondleiden door de omgeving en dorpen en een hoop vertellen over de Zulucultuur.
Ik mag morgen uitslapen. Tot 7.15 uur. Wauw!

1. Natasja weterings:
    Hey vrouwke

ben ik weer de eerste die reageerd maar ik ben zo onder de indruk van jou reis, echt geweldig. Geniet ervan dit is zon bijzondere ervaring.

Gr x
  2. Stefanie:
    In één woord: Wouw!!!
  3. Adriënne:
    8 augustus 2013
    Wat gezellig om iedere dag te lezen wat je nu weer beleefd en gezien hebt! Als ik dit zo lees, krijg ik waanzinnig veel zin om dit ook te gaan doen!
  4. Mam:
    8 augustus 2013
    Hoi, wat een belevenissen toch allemaal. Foto weg, nou, dat beeld staat op je netvlies en voor ons blijft er nog genoeg over om ons aan te vergapen hoor.
    En dus uitslapen morgen, nou...nou. Geniet lekker verder. Liefs
  5. Anneke:
    8 augustus 2013
    Prachtig! Wat gaaf om dat allemaal te zien! En je zou schrijfster moeten worden..
  6. Jeanne:
    Hoi Nathalie.
    Wat leuk om al je verhalen te lezen, en mee te beleven.
    Fantastisch.
    Er komen heel veel bekende foto s voorbij, ze zijn hardstikke mooi.
    Geniet er maar van, want de weken vliegen voorbij.
    Veel plezier nog.
    Tennismaatje van jullie mam.
    Jeanne
  7. Leonie Horvers:
    9 augustus 2013
    mooi zeg zo ziet je nog eens wat geniet er van en slaap lekker uit morgen vroeg .en morgen gaan wij naar frankrijk /
    groetjes leonie
  8. Ome keesje:
    9 augustus 2013
    Ik heb je blog van Jackie doorgekregen en gisteren had ik gereageerd maar niet gesaved.
    Je hebt het wel geweldig naar je zin en ziet veel meer als toen wij er waren. geniet maar lekker. Het weer zal niet zo goed zijn,wij hebben onweer en regen.Kachel brandt alweer.