Aan alles komt een eind

17 augustus 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

De laatste dag op Ulwazi, het onderzoekscentrum van Thanda.
Ik heb er bijna twee weken op zitten.
En wat een ervaring was dit!

Ik heb 36 uren research-gamedrives gedaan.
Ik heb 9 uren gamecount gedaan.
Ik heb 9 uren Conservation in het tekenparadijs gedaan.
Ik heb 6 uren met de 38 kindertjes van Mama Grace's Crèche doorgebracht.
Ik heb 9 uren tussen de mensen van de omliggende dorpen doorgebracht op Community Day.
Ik heb bij een sangoma (medicijnvrouw, waarzegster) geweest, heb in echte rondavels (niet van die toeristendingen) gezeten, ben op een Zuid-Afrikaanse highschool geweest en ben midden in de Zuludorpen geweest.
Ik heb in het wild ongeveer 10 wrattenzwijnen, 4 roofvogels,  50 mooie kleine vogeltjes, 3 mangoesten, 15 vervetaapjes, een baviaan, een duikertje, 60 nyala's, 60 impala's, een reebok, 30 zebra's, 70 wildebeesten, 20 giraffen, 2 cheetahs, 8 leeuwen, 22 olifanten, 4 witte neushoorns, 110 buffels, een jakhals en een grote spin gezien.
Over bijna al die dieren heb ik, samen met mijn teamgenoten, de nodige data verzameld en verwerkt.
Ik heb geld direct in handen van Amanda gegeven, jullie en mijn geld, waarmee ze een cameraval gaat kopen om de neushoornstroperij tegen te gaan, en kindertjes in Etshaneni een schaduwplek bij hun crèche kan geven, misschien nog wel het gemeenschapshuis wat kan opknappen.
Ik heb zoveel geleerd! Ik heb geleerd over de dieren, hun anatomie, hun gewoonten, hun gedrag, hun sporen en hoe deze te interpreteren, hun geluiden en zelfs hun poep en pies.
Ik heb 475 foto's en filmpjes gemaakt.
Ik heb wat bezoek aan de deur gehad; giraffen, zebra's, wrattenzwijnen en wildebeesten.
Ik heb 's nachts leeuwen gehoord en hyena's gehoord, vanuit mijn slaapkamer.
Ik heb een olifant geaaid en hem eten gegeven, direct in zijn mond.

Ik besloot, geïnspireerd door Karlien en Anne, twee dokters die voor medische checkups bij kinderen de hele wereld over reizen, plotseling dat ik vrijwilligerswerk wilde gaan doen deze zomer. Ik had dat nog nooit gedaan. Een klein steentje bijdragen aan een betere wereld. Het blijft er in zitten bij mij.
Vanmorgen toen we wakker werden hadden huisgenoot Rae en ik het er over. Voor ons allebei was dit de eerste keer maar zeker niet de laatste keer!
Dit is een unieke manier om met het èchte dorpsleven in Zuid-Afrika kennis te maken en een unieke manier om een wildreservaat te beleven.

Wie weet kom ik hier nog wel eens terug. Ga je dan mee, Cars? Ga maar vast sparen! Jij zou hier uit je dak gaan!
Wat ik zeker weet, is dat ik nog eens naar Afrika ga om vrijwilligerswerk te doen via African Impact. Deze organisatie werkt perfect. Goede info, goede organisatie vooraf, mooie projecten. Leeuwen in Zimbabwe? Chimpansees in Zambia? Of het moet zijn dat Tara hier een hyenaproject opzet, dan kom ik volgend jaar hier weer terug heb ik al gezegd!

Vanavond is er nog een afscheidsbraai. Leuk! John uit Florida is al hout aan het verzamelen voor het kampvuur.
Ik zal het echt gaan missen hier.....

Nog een kijkje nemen in ons huisje? Dat kan hier: http://www.youtube.com/watch?v=P85ujlyJViI

Morgen vertrekken we al vroeg naar de luchthaven. Mijn vlucht gaat pas om 18.40 uur en in de tussentijd komt mijn nicht Jacqui me oppikken, ik kan dan bij haar thuis nog eens goed douchen en mijn haren wassen met conditioner (het is nu net stro met al dat stof en zand). Ook zal mijn andere nicht Fran zal daar zijn, dus dat wordt gezellig. Een paar uur later zet Jacqui mij weer af op luchthaven en begin ik aan mijn reis.
Minder lang dan de vorige keer; nu maar een uur of drie op Dubai.
Maandagmiddag om 13.30 uur kom ik aan op Schiphol, waar dan hopelijk mijn mama en Cars klaarstaan!

Liefs! Nathalie

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kitty:
    17 augustus 2013
    Geniet nog ff van het mooie Afrika en van onze nichtjes. Geef ze maar een knuffel van mij! Goede reis terug Xx
  2. Adriënne:
    17 augustus 2013
    Goh Nathalie, wat heb jij een waanzinnige tijd gehad in Afrika. En wat heb ik genoten van je reisverslagen en je geweldig mooie foto's. Monique en ik wensen je nog een hele fijne avond met een lekkere en gezellige braai en met een flesje rosé :-)
    Een goede reis morgen x
  3. Maja:
    17 augustus 2013
    wat heb jij een giga gave tijd gehad, wordt gewoon emotioneel terwijl ik bovenstaande verslag zat te lezen.
    ik wens je een goede en veilige terugreis.
    p.s. het regent hier en het is koud.
  4. Roos:
    17 augustus 2013
    Fijn dat je zo genoten hebt! Ik zie je dinsdag met lekker zacht haar. X
  5. Anke:
    17 augustus 2013
    Hele goeie terugreis!!!!! Tot dinsdag! Dikke jus!
  6. Ome keesje:
    18 augustus 2013
    Jammer om af te moeten sluiten. Neem Cars volgende keer maar mee. goeie reis terug en geniet de paar uren bij onze meiden.
  7. Ad horvers:
    18 augustus 2013
    Wat zal het saai zijn thuis...........
  8. Anne:
    19 augustus 2013
    Fantastisch, Nathalie. Heel veel succes met 'acclimatiseren' als je zometeen terug bent, want dat lijkt me pittig.
    Ik vind het erg tof dat je dit gedaan hebt!
    lfs Anne