Miljonair geeft geld uit

1 mei 2014 - Bobo Dioulasso, Burkina Faso

Zo! De tijd vliegt en ik heb het gewoon te druk om bij te bloggen! Even wat samenvatten ;-) Anne is inmiddels hier, ze heeft het gelukkig erg naar haar zin hier en maakt nu ook het èchte Afrikaanse dorpsleven mee. Ik ben vandaag weggeweest om inkopen te doen voor de school, met Woelie (de man van Marie), meneer Sanou van de ouderraad (iedereen heet hier Sanou, Woelie ook) en de directeur van de school. Anne is hier gebleven. Het was een vrije dag hier, de Dag van de Arbeid. Dus geen school. Anne heeft het dorpsleven dus goed kunnen meemaken. Mooi! En ik? Ik heb afschuwelijk veel geld uitgegeven. Van alle donateurs. Ik heb al geld gegeven aan Marie zodat ze gaasjes, Betadine en noem maar op kon kopen voor haar wondzorgproject. Veel kinderen lopen op blote voeten hier, of spelen wild. De wonden worden niet goed verzorgd, er is simpelweg geen geld voor. Marie gaat met vrijwilligers (nu vaak Anne) twee keer per week naar school om de wonden van de leerlingen te verzorgen. Onze leerlingen hebben aangegeven dat ze medische zorg erg belangrijk vonden, dus dankzij de actie kan het wondzorgproject een half jaar doorgaan nu. Met mijn aankoopteam heb ik op de Grande Marché, een soort van souks net als in Marokko, wel degelijk gemerkt hoe je als blanke door er gewoon maar te zijn de prijs omhoog drijft! Maar daarom was Woelie er ook bij. We hebben 4 voetballen gekocht voor de school. Ook hebben we twee sporttenues gekocht, zeg maar voor twee elftallen met broekjes erbij. Raden welke kleur... Ja! Oranje! Je mag niet meer raden. Het andere tenue is geel. We hebben dozen vol pennen, krijtjes, nieuwe, stevige leitjes om op te schrijven. Ook hebben we 5 nieuwe schoolborden gekocht (één klas was voorzien). Dat wil zeggen, die hebben we besteld en die worden nu gemaakt. We hebben ook schoolbordverf gekocht dus, voor die 5 borden. Er zijn nieuwe tafels en stoelen in de maak voor de collega-docenten uit het warme Burkina en we hebben een ventilator gekocht omdat de directeur geen raampje heeft en dus niet kan tochten. Ik bedoel, wij zouden Adwin ook niet laten puffen ;-) Op het schoolplein is een 'prullenbak', dat is dus gewoon een open put van 8 meter diep, geen waarschuwingsbordje, niks. Daar gaat een muur omheen worden gemaakt. Er is nu op het schoolplein een waterput, waaruit de kinderen kunnen pompen. Er wordt door ons geld deze week een echte kraan gemaakt, afsluitbaar, zodat ze makkelijker kunnen drinken. Dat moet wel in dit land, pfoe! Goed werk dus! De tas vol slippers en knuffels trekt hier intussen nogal wat aandacht.... Maar ik weiger in te gaan op de grote, lieve, bruine, vragende ogen. Ze wachten maar tot ik wat geef, toedeloe! Oh, en nou even in de gatverdamme- afdeling; ik zag iets vreselijks. Ik heb er gelukkig geen fot van. Je mag zelf nadenken. Daar gaan we. We zijn in Afrika. Hier rijdt de BBA niet, en Veolia al helemaal niet. Als je hier ergens heen wilt, wacht je op een busje of vrachtwagen langs de kant van de weg. Met geluk zit je binnen, maar anders op het dak. Als je zin heb in een mango kan dat gewoon, je laat de schillen gewoon vallen. Alles kan mee: je brommer, je geit, dozen, zakken graan... Okee? Beeld compleet? Er lag een koe op, die net zijn nek was doorgesneden. Zijn hoofd bungelde naar benden op de maat van het hobbelen. Bloed stroomde uit zijn doorgesneden nek langs de achterlichten van de bus.... Ik ben blij dat ik geen vlees eet. Ik was in shock. Nu ga ik weer lekker plassen op mijn Afrikaanse wc. Ik heb wel ergere dingen geroken, echt waar. Liever hier dan op een Dixie, Anja! Tot zover, u bent weer bijgekletst. Liefs!

1. Roos:
    1 mei 2014
    Niet te geloven wat je allemaal beschrijft. Echt een totaal andere wereld. Fijn dat je het geld goed en nuttig kunt besteden. Veel plezier nog. X
  2. Adriënne:
    1 mei 2014
    Ik kan me er iets bij voorstellen dat je jezelf een miljonair voelt als je zoveel kunt kopen voor de kids. Wat moet dat een waanzinnig goed gevoel geven. Je bent echt een kanjer lieve Nathalie!
  3. Jos en Henk:
    chapeau!
    !Wat een beleving...Fijn dat het geld op de goede plaats komt en rechtstreeks wordt gebruikt.
    groetjes uit een heel rijk land!
  4. Anja:
    2 mei 2014
    Oh Nath, ik geloof dat ik het toch echt bij een dixie blijf houden :)
  5. Cars:
    2 mei 2014
    Dat gaat goedkomen met dat geld....!
    Goei werk! X
  6. Monique:
    Er is heel wat te doen lees ik wel. Super Nathalie, jouw inzet. Liefs, Monique
  7. Anke:
    4 mei 2014
    In Drenthe net zo weinig internet als in Burkina Fado, ik lig achter! Geweldig wat je met al het geld hebt kunnen doen!!! Je hebt zo hard gewerkt om het in te zamelen en nu zie je hoe ontzettend goed het terecht komt! X
  8. Mireille De Beer:
    4 mei 2014
    Eerst kon ik je verhalen niet lezen nu toch gelukt intussen was ik op mijn gemak je mooie reis verhalen aan het lezen
    Ik heb krijg kippenvel van je verhalen.
    En wat een totaal andere wereld
    #respect Nathalie
  9. Renz:
    8 mei 2014
    Wat maak jij allemaal mee Nathalie.....mooi en indrukwekkend