Teken of geen teken, dat is de vraag

6 augustus 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Allereerst een errato van gisteren; rondschijnen en groene ogen zien is een of ander hertachtig dingetje, niet gevaarlijk, maar RODE ogen zien is een leeuw of ander gevaarlijk vleesetend figuur.
Van de week werden de deuren van de lodge al gesloten omdat er een leeuw rond het kampterrein ronddwaalde. Wat moet je doen als je 's morgens wakker wordt en naar je gamedrive wilt en er ligt een leeuw op je terras? Op het fluitje blazen. Zo'n gymzaalfluitje. Dan komt men je helpen. Hoe? Geen idee. Tegen Miesje de leeuw praten, dat ze weg moet? Kweet niet. Ze hebben hier geen wapenvergunning, daar wordt aan gewerkt.

Vanmorgen vroeg was ik de gelukkige, ik mocht naar het tekenparadijs om vreemde bomen en struiken te ruimen. Man, wat heeft Amanda me bang gemaakt met haar verhalen! Ik heb me van top tot teen in-ge-Deet, en ook mijn kleren nog eens. Ik hoop dat ik niet over vijf dagen ziek wordt van de tekenkoorts. En later ook niet. Er zijn hier 'gewone' teken, zoals wij kennen, maar ook pepperticks, peperteken dus. Die worden zo genoemd (slimmerds snappen het al) omdat ze zo groot zijn als een peperkorreltje. Kortom: je ziet ze niet, maar ze bijten je wel. Vijf dagen later heb je bonkende hoofdpijn, koorts, diarree en weet ik veel en moet je naar de Zuid-Afrikaanse dokter. Oh shit... Doe mij maar een olifant!
Afijn, het was best gezellig, dat struiken- en bomenruimen. Snel heet, het was vandaag rond de 27 graden.

We hebben dit tot een uur of tien gedaan, toen hebben we allemaal héél erg gedoucht (ieuw!!!) en daarna mochten we bij Hoofd Research Nicky aanschuiven voor weer een lesje Researchdata verzamelen. Dit keer over leeuwen en herbivoren. Waar ze de olifanten uit elkaar houden met verschillen tussen de slagtanden en snipjes in oren, houden ze de leeuwen uit elkaar door naar de snorharenimplant te kijken. Een hele moeilijke klus dus! En ook al ben ik van de Elephants and Rhinos, als ik een leeuw zou zien, zou ik natuurlijk ook de data moeten vastleggen. Verder nog wat info over de herbivoren gehad, dus hoe herken ik de impala (McDonaldslogo op de kont), de nyala (strepen en stippen) of de waterbok (ronde cirkel op de kont, alsof ze op een pas geverfde wc-bril zijn gaan zitten om te wateren).
Je leert hier echt leuke dingen hoor, over de beesten!

Vandaag was Digs Pascoe hier. Hij is de oprichter en voorzitter van de Space for Elephants Foundation, die niet alleen ruimte voor olifanten willen maar voor alle dieren. Hele fijne, lieve, inspirerende man, hij weet veel en kan er mooi over vertellen. Over hoe sinds de mens zich ermee heeft bemoeid, de olifantenpopulatie erg verstoord werd. Op een gegeven moment waren er zelfs te veel! Zoveel dat ze afgeschoten moesten worden. Maar wat doet een olifant onder die dreiging, die gaat zich als een razende voortplanten, om te voorkomen dat ze uitsterft - tegengestelde bereikt dus. Zijn stichting wil de natuur zoveel mogelijk haar werk laten doen en de olifant, als machtig symbool van Afrika, beschermen. Hij werkt veel samen met African Impact voor de onderzoeksdata, maar ook om neushoornstropers te pakken. Om dit aan te kunnen pakken benadrukt ook hij dat net zo belangrijk is de zwarte mensen niet buiten te sluiten maar juist te betrekken, te scholen over wildlife en de trots weer terug te brengen, zodat ze vanzelf de dieren willen gaan beschermen. Hij ziet grote vooruitgang en herhaalde steeds maar: "wij zullen winnen van de stropers!" Mooie man. Hij zei ook zoiets als: "Jullie zijn de mensen die we nodig hebben. Jullie denken een klein steentje bij te dragen als vrijwilliger, maar het is véél dat jullie doen! Je ziet misschien geen verschil in twee of vier weken, maar het verschil is er wel degelijk!"

Vanmiddag heb ik met Amanda besproken waaraan het donatiegeld wordt besteed. Nou, goed nieuws. Dankzij mijn envelop met jullie en mijn geld kan er een camera worden aangeschaft die na beweging gaat opnemen. Een 'camera trap' (ja Engels) noemde ze dat. Dat is het ultieme wapen om stropers op te sporen en te kunnen pakken. Bingo. Die kan ze nu bestellen! Dan houden we nog geld over en dat geld wil ik naar de omliggende dorpen hebben, waar er dus samen met de mensen wordt gewerkt tegen het stropen en voor het beschermen van de dieren.
Ik vind het goed besteed, ik hoop jullie ook.

Het einde van de middag is altijd tijd voor de game drive. Ook vandaag hadden we succes. Een prachtige, grote mannetjesolifant die wij hebben geïdentificeerd als zijnde het alfamannetje stond daar lekker, op 10 meter van onze auto, van de takjes te snoepen. We zagen ook ontzettend veel buffels, wel 50 in een groep. We zagen aardig wat giraffen. Aasgieren. Impala's, nyala's en kudu's. Een wrattenzwijn. Zebra's. Mooi joh, Afrika!!

Ik heb tussendoor trouwens al een aantal mensen die me hebben aangesproken over yoga (omdat ik die envelop overhandigde en vertelde over de yoga-marathon); ze vroegen of ik geen les kon geven. Wie weet. Er waren al wat gegadigden.

Vanavond is er een debatavond, erg leuk. Ook wordt het goede doel gekozen waarvoor we op de feestdag met de dorpen in de omgeving (zondag) geld gaan ophalen. Het is een leeuwendoel, want zaterdag is het Lion's Day.
Ik doe niet mee met het debatteren, ik heb al genoeg gedebatteerd voor de komende 25 jaar. Ik ga los op de wifi. Want die is gerepareerd!

Tot morgen, hoop ik!

1. Jacqui:
    6 augustus 2013
    Ja, pas maar op vir die bosluise (ticks), want ek het al bosluiskoors gehad en dit is nie juis pret nie! Ek is bly dat jou donasiegeld so goed bestee gaan word. So sien jy, elke bietjie help. Dit klink of daar baie te sien is en ek hoop dat jy darem hierdie keer op een van die game drives 'n leeu of luiperd te siene gaan kry. Geniet maar verder! xx
  2. Francis:
    6 augustus 2013
    Sjoe jy leer baie in 'n kort tydjie sien ek.
    Ook bly dat jou donasie goed gebruik word. Hulle behoort die kamera "Nathalie" te noem haha.
    Lekker slap xxx
  3. Anke:
    7 augustus 2013
    Dat is inderdaad een hele goede besteding van het geld dat he opgehaald hebt! En, taal nog teken van de teken? :-)

Liefs!
  4. Leonie Horvers:
    7 augustus 2013
    Hoi Nathalie.
    Het is wel een fijne ervaring.Zoiets is natuurlijk wel heel erg leuk om een keertje mee te maken. Dus geniet er maar van.Als je maar maakt dat je gezond terug komt.Heel veel groetjes
    Leonie en Ad.
  5. Ome keesje:
    10 augustus 2013
    Het is dus niet net goalipoape, je leert nogeens wat.
    Ben wel jaloers.